Wings of Support is een onafhankelijk, particulier initiatief van medewerkers van de KLM groep. We spreken met Bram Snel, bestuurslid Communicatie van Wings of Support, om erachter te komen waarom visuele content zo belangrijk voor ze is. Ook willen we weten hoe de ISI Beeldbank het team van 100 vrijwilligers overal ter wereld helpt bij het uitdragen van hun missie.
Achtergrond
Wij helpen kinderen op de bestemmingen waar onze maatschappijen op vliegen door middel van het faciliteren van onderwijs, opvang en medische hulp. Hiermee wil Wings of Support een duurzame verbetering van de kwaliteit van het leven van kinderen bewerkstelligen in hun eigen leefomgeving. Het ondersteunen van lokale hulpprojecten gebeurt met financiële steun van onze donateurs en sponsors.
Wat is jouw rol bij Wings of Support?
Ik ben verantwoordelijk voor de communicatie, daarnaast zit ik in het bestuur. Samen met mijn collega’s ben ik verantwoordelijk voor de website, social media, en onze poule van schrijvers die ieder kwartaal een update schrijven over onze projecten. Daarnaast ben ik samen met ons evenemententeam verantwoordelijk voor de fondsenwerving.
Wat voor soort hulp biedt Wings of Support?
We ondersteunen lokale organisaties op bestemmingen die kinderen helpen op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg of huisvesting. We hebben ongeveer 50 KLM piloten en crewleden die in hun eigen tijd een bezoek brengen aan onze projecten. Doordat we met regelmaat in de buurt zijn, zijn onze vrijwilligers nauw verbonden bij het project.
We selecteren ongeveer 70 projecten per jaar. Op jaarbasis besteden we ongeveer €600.000,- tot €700,000,-. Daarbij maakten we vorig jaar in impact op meer dan 30.000 kinderen.
De laatste jaren zijn we als organisatie sterk gegroeid. Voor een vrijwilligersorganisatie met nauwelijks overhead opereren we op professionele wijze. We hebben geen kantoor en veel van onze vrijwilligers vliegen voor hun werk de hele wereld over. Alle betrokkenen bij Wings of Support zijn dus met elkaar verbonden via het internet. We vertrouwen volledig op verschillende cloud oplossingen die we tot onze beschikking hebben.
Foto’s bij dit artikel: Jouke van der Meer
Hoe helpt digital asset management bij het uitvoeren van jullie missie?
Vijf jaar geleden hadden we een compleet andere website en een gedrukt magazine dat we gebruikten voor onze fondsenwerving. De afgelopen jaren is er veel veranderd. Nu zijn we volledig digitaal. Wanneer we een project bezoeken maken we veel foto’s. Deze kunnen we gebruiken om ons verhaal te vertellen. De kanalen die we hiervoor gebruiken zijn Instagram, Facebook en onze website. De grote hoeveelheid foto’s zorgde ook meteen voor een uitdaging. Welke foto’s kunnen we gebruiken, hoe vinden we ze terug in het grote archief en niet onbelangrijk, waar bewaren we ze.
Met deze vraag kwamen we bij ISI publishing innovators terecht. Hun expertise op het gebied van digital asset management en hun bereidheid om ons te helpen zijn zeer waardevol geweest bij het oplossen van deze uitdaging.
“Samen met ISI zijn we aan de slag gegaan om onze beelden te rubriceren en op te slaan op een beveiligde cloud server waar we met zijn allen overal ter wereld over onze beelden kunnen beschikken en nieuwe beelden kunnen toevoegen.”
Bram Snel, bestuurslid Communicatie Wings of Support
Welke rol speelt digitale content voor Wings of Support
Digitale content is voor Wings of Support erg belangrijk. Gelukkig maken onze projectmanagers veel foto’s van de projecten die ze bezoeken, Grofweg gebruiken we deze foto’s voor twee doelen.
In de eerste plaats willen we de projecten goed kunnen volgen. Daarom maken we vaak een reportage voordat we aan een project beginnen. Ook wanneer ons werk erop zit en het project is afgerond maken we een reportage.
Foto: detail beeldbank
Het tweede doel waarvoor we onze digitale content inzetten, is communicatie en fondsenwerving. Als bestuurslid Communicatie is dit mijn domein. Alle promotionele uitingen die we maken in onze communicatie en fondsenwerving bevatten eigen beelden. Op deze manier kunnen we onze achterban goed laten zien waar we mee bezig zijn en op de hoogte houden van de voortgang van onze projecten. In onze beeldbank kunnen projectleiders direct de gemaakte beelden uploaden. De beeldredactie kan vervolgens de beelden beoordelen en klaarzetten voor gebruik. De uiteindelijke selectie wordt voorzien van metadata om snel te kunnen zoeken.
Hoe beheerde Wings of Support haar beelden voordat ze met digital assetmanagement aan de slag ging?
Voordat we met een beeldbank aan de slag gingen, werden beelden zeer decentraal beheerd. Ik gebruikte bijvoorbeeld een hard drive gekoppeld aan mijn computer. Mijn collega’s gebruikten tools als Dropbox of Google Drive. Sommigen gebruikten zelfs een USB stick. Je zal begrijpen dat dit geen wenselijke situatie was. Daarnaast voldeden we op deze manier ook niet aan de geldende privacy richtlijnen. Tijd dus om op zoek te gaan naar een schaalbare cloud oplossing. Al zoekende ontdekten we dat er tools zijn waar je niet alleen beelden in op kan slaan, maar dat er veel meer mogelijk is.
Welke functionaliteiten naast opslag heb je ontdekt waar je niet meer van af wil?
We hebben nu de mogelijkheid om met meerdere gebruikers tegelijk samen te werken. Van overal ter wereld worden beelden in het systeem geüpload. Een andere groep gebruikers controleert de beelden, keurt de beelden goed en bepaald in welk album ze geplaatst worden. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om workflows in te richten om beelden goed te keuren, te weigeren, of te verwijderen.
Voor meer informatie over Wings of Support of om een donatie te doen, ga naar https://wingsofsupport.org